תוכנית עסקית הוא ככל הנראה המסמך החשוב ביותר במיזם שלכם. הוא מגדיר לכם את המוצר, השוק, המתחרים, היתרון התחרותי, מודל ההכנסות, מודל השיווק, תחזיות פיננסיות ועוד.
יזמים הבונים בעצמם את התוכנית העסקית נוטים לעשות טעויות רבות בכתיבתה הנובעות מחוסר ניסיון או הבנה של מטרת התוכנית. במאמר זה נסקור חלק מאותן טעויות נפוצות.
טעות I – העמסת מידע לא רלוונטי
תוכנית עסקית טובה איננה, בהכרח, תוכנית עסקית של 30 עמודים. לרוב, ההפך הוא הנכון. ככל שהתוכנית העסקית ממוקדת יותר, היא טובה יותר וקל יותר למשקיע לקרוא ולהבין אותה. יזמים נוטים "לשפוך" מידע לתוך המסמך, ובכך הופכים אותו לבלתי קריא, לא מובן, ארוך שלא לצורך, אך יותר מכל – ללא פרקטי. התוכנית העסקית היא מפת הדרכים של היזם והיא צריכה להגדיר מה עושים בכל שלב ושלב. כאשר היזם אינו יודע לסנן בין מידע רלוונטי ללא רלוונטי, קשה מאד להבין את הדרך.
טעות II – תכנון לקוי
הפרקים הפרקטיים של התוכנית העסקית, שהם המודל העסקי, תוכנית השיווק ותוכנית החדירה לשוק, מסתמכים ברובם על מחקר השוק והמתחרים. יזם שאינו חוקר לעומק את השוק, אינו יודע לזהות את קהל היעד שלו, את הצרכים שלו, את האסטרטגיה של המתחרים שלו (שמכירים את השוק הרבה יותר טוב ממנו ככל הנראה) וכיצד לתמחר נכון את המוצר או השירות אותו הוא מוכר.
ביצוע מחקר שוק מצריך ידע נרחב בשיטות חיפוש ושימוש בכלים ייעודיים המאפשרים הסקת מסקנות לגבי הסוגיות לעיל. יזם ללא ניסיון בביצוע מחקרי שוק, עשוי לבנות לעצמו תוכנית עסקית הבנויה על יסודות רעועים שיפגעו בסיכויי ההצלחה שלו.
טעות III – העתקה מתוכנית עסקית לדוגמא שאינה רלוונטית
קיימים הרבה מקורות ברחבי האינטרנט המאפשרים להוריד תוכנית עסקית לדוגמא ממגוון רחב של תעשיות. עם זאת, העתקה מתוכנית עסקית לדוגמא בצורה עיוורת, ללא התחשבות בייחודיות של המוצר של היזם, תוביל למסמך חסר ערך ולתוכנית עסקית שאינה ריאלית.
ניקח לדוגמא תוכנית עסקית לאפליקציה B2C. כמות המודלים העסקיים האפשריים לאפליקציה היא עצומה. החל מפרימיום, ביג דטה, פרסומות, תשלום חודשי, In-App Purchases וכדו'. בחירת המודל העסקי תלויה רבות בקהל היעד שלנו, במודל העסקי שמתחרים משתמשים, בערך שהוא ייצר לחברה (כלכלי ותדמיתי) ועוד. העתקה מתוכנית עסקית לדוגמא, מבלי לקחת בחשבון את כל הגורמים הללו, תוביל בהכרח להחלטות לא נכונות שיפגעו בסיכויי המיזם.
גם בתחום של מוצרים פיזיים קיימים אפשרויות תימחור שונות. מברשת שיניים חשמלית של אורל-בי הנמכרת ב500 ₪ לעומת מברשת חשמלית אחרת הנמכרת ב30 ₪. השוני בעלויות הייצור של שתי המברשות נמוך יחסית ובוודאי אינו מצדיק את הפער במחיר, אך ההחלטה למתג את המוצר היקר כמוצר פרימיום היא זו שהביאה למסקנה לתמחר את המוצר יקר. לכן, לא ניתן להסיק מתוכניות עסקיות לדוגמא יותר מדי מידע פרקטי עבור המיזם שלנו, אך כן חשוב להכיר את המבנה הכללי של התוכנית העסקית כדי לדעת לקראת מה אנחנו עומדים.
אנו בטרגו מסייעים ליזמים בתכנון מקצועי של תוכנית עסקית ייעודית למיזם שלכם. החל מביצוע מחקר שוק ומתחרים נקודתי למוצר שלכם ועד בניית מודל עסקי ופיננסי הנובע ממסקנות המחקר.