או:
4 טעויות נוספות שיש להימנע מהן בכתיבת תוכנית עסקית
יש לך רעיון עסקי מנצח. אתה נרגש, מלא השראה ומוכן לקפוץ למים. הצעד הבא הוא לכתוב תוכנית עסקית . דרך חיפוש פשוט בגוגל תמצא שפע של טיפים על איך לעצב תקצירי מנהלים , תוכנית שיווקית, ותחזיות פיננסיות. למרות שכל אלה הם החלקים הבסיסיים של התוכנית העסקית (ואתה בהחלט צריך אותם ), בתוכנית טובה יש קצת יותר מזה . תוכנית עסקית מנצחת מייצרת אצל הקורא להט ורצון להיות מעורב בפרויקט. כדי לעזור לך להלהיב את המשקיע, בוא נראה ונלמד מהטעויות הנפוצות ביותר של היזמים שכותבים את התוכנית בפעם הראשונה.
טעות נפוצה מס. 1 : לחשוב שאתה לא צריך תוכנית עסקית
לפני שנגיע לחלק המעשי , בואו ניקח צעד אחורה ונבין מה הטעם בכתיבת תוכנית עסקית הרבה יזמים חושבים שהם צריכים תוכנית עסקית רק אם הם מחפשים השקעה. זוהי טעות יקרה. כתיבת תוכנית עסקית נותנת לך הזדמנות להעריך ביסודיות את הרעיון שלך מבפנים ומבחוץ , לחשוף חולשות, סיכונים וטעויות פוטנציאליות, וכן, הרוב המכריע של היזמים, רוצה להימנע מהן לפני שהן קורות. זאת ההזדמנות שלך להעריך את החולשות ואת המחסומים ולראות האם אתה יכול להתגבר עליהם. ולפעמים , אתה לא תוכל. אנו כתבנו כמה תוכניות עסקיות שחשפו מכשולים בלתי עבירים שגרמו ללקוח להבין שהרעיון לא היה מעשי לחלוטין. זה היה מבחן שהציל ללקוח זמן, אנרגיה וכסף בטווח הארוך. מצד השני, אם אתה מסיק שאתה יכול להתגבר על כל הבעיות הפוטנציאליות , אתה תתוגמל בביטחון שהרעיון שלך יכול להצליח. ותאמין לי, אתה צריך את זה! כיזם , אתה תיבחן לאורך הפרויקט בדרכים שאתה אף פעם לא חשבת.
טעות נפוצה מס. 2 : תכונות המוצר
לעתים קרובות מדי ,היזמים מעריכים את הרעיונות העסקיים שלהם על ידי דרוג תכונות המוצר. הם אומרים לך את מה שהמוצר שלהם עושה ואיך הוא עובד, ובכלל איך יש לו יותר כוח, יותר שרירים, יותר כפתורים, יותר הכול , יותר מאשר המתחרים. אבל נראה שהם מפספסים את השאלה המכרעת : מדוע ? מדוע לאנשים יהיה אכפת ? למה זה משנה שהמוצר הזה בכלל קיים? זהו החומר העסיסי. התשובה לשאלה זו היא מה שמניע את נאמנות הלקוחות , זה מה שגורם לאנשים לשלם עבור המוצר שלך יותר מההצעות הזולות של המתחרים. זה גם עמוד השדרה של העסק, אנשים שמאמינים במוצר ורוצים להיות "חלק ממנו". חברת אפל היא דוגמא טובה לחברה שיש לה קהילה נאמנה שמעריכה את מוצריה.
טעות נפוצה מס. 3 : כתיבת התוכנית העסקית בוואקום
זה יכול להיות קשה לראות איך העסק שלך ייראה בעתיד. לבדוק תרחישים אופטימיים ופסימיים זה מקום מצוין להתחיל, אבל זה באמת רק ההתחלה ,הלמידה האמתית מתחילה כאשר אתה פונה לחברות אחרות שכבר עשו את זה לפני וללוות את המתכונים שלהם להצלחה. רצוי להקדיש זמן ולהסתכל על עסקים מקבילים ולהבין איך בדיוק הם הגיעו לשם? על מה הם מסרבים להתפשר? אחרי מה הם הולכים? הטריק כאן הוא לחדד ולהבין מה הפך את החברות הללו למוצלחות, ולאחר מכן להחיל את הקווים הכלליים על הרעיון שלך. כדאי לחשוב מעבר לתעשייה שלך ולחפש השראה בעולמות אחרים. לפעמים כשאתה כותב תוכנית עסקית , זה יכול להרגיש כאילו אתה מגשש באפלה כשמדובר במספרים. אבל ללמוד על האסטרטגיות המוצלחות של המאסטרים שהלכו לפניך היא דרך מצוינת לקרקע תחזיות וציפיות למציאות.
טעות נפוצה מס. 4 : לחשוב רק לעתיד הקרוב
כשאתה כותב תוכנית עסקית , אתה צריך להשקיע זמן בעשבים השוטים ובירידה לפרטים, אבל אתה צריך גם לקחת את הזמן כדי לעמוד על המרפסת הגבוהה המשקיפה על כל הגן. תניח בצד את האנליזות וכך זמן כדי להבין את התמונה הגדולה. איך אתה רוצה שעסק שלך יראה בעוד 10 שנים? איך אתה רוצה להיכנס להיסטוריה? לחשוב מעבר להשפעה המידית של אותו המוצר. אחרי הכול, סטיב ג'ובס לא ייזכר על זה שהמציא את ה-iMac , אלא בגלל המהפכה בתחום המחשוב. זו שאיפה בלתי מרוסנת שהיא נשמת אפה של היזמות. אנחנו לא רק רוצים לעשות דברים , אנחנו רוצים לשנות דברים ולשנות אותם לטובה. ומעל לכל דבר אחר , תוכנית עסקית צריכה ללכוד רגש על כל דף . כשאתה יושב וכותב תוכנית עסקית, האלמנטים סטנדרטיים כמו ניתוח שוק, חיזוי ואסטרטגיה עסקית, הם קריטיים. אבל כדי להצליח, צריך להשאיר קצת מקום לקסם. זה מה שיביא משקיעים, קהל נאמן, באז, ויותר מכל, השראה אישית.