כולם כיום יודעים שהמוצר והתוכן חשובים, אך לא פחות מכך חשוב הסיפור. מצגת עסקית חייבת לספר את סיפורו של המוצר או השירות, בצורה מבריקה, מהירה, אסתטית ופשוטה, על מנת לשכנע את המשקיעים או את קהל היעד לתת אמון במוצר. במאמר זה נסביר מעט אודות התוכן הצריך להופיע במצגות עסקיות, ונפרט אילו שקופיות נצרכות ועל אילו אפשר לוותר.
התפקיד של מצגת עסקית
כפי שפתחנו, המצגת העסקית נועדה לשכנע את הנוכחים בחדר שהעסק או המוצר שווים את ההשקעה שלהם. הזמן העומד לרשותנו לשם כך הינו קצר, כך שרצוי שהמצגת תארך כ-10 עד 15 דקות. מצגת תמציתית אך איכותית תאפשר הצגה מהירה יחסית של העסק, ויפנה מקום לשאלות ספציפיות או שיחת המשך בכיוונים ממוקדים יותר, על פי קהל היעד היושב מולנו.
מה מכילה מצגת עסקית לדוגמה
את המצגת העסקית נהוג לחלק למספר פרקים מרכזיים, אשר יש להתאים לפי סוג העסק או המוצר:
חלק א': חזון
החלק הראשון של המצגת מציג את החזון של העסק. החזון יכול לכלול את הצורך שהמוצר נועד למלא, או את השאיפה הרחוקה אליה שואף העסק להגיע. בשלב הראשוני אין צורך להציג מספרים או נתונים מדויקים, אם כי במקרים מסוימים הם עשויים לתרום ולסייע. מטרת שלב זה היא להציג לנוכחים את התמונה הכוללת, ולרתום אותם להבנה שהמוצר או השירות הינם בעלי צורך מוצדק.
חלק ב': הצגת המוצר
לאחר הצגת הבעיה ניתן להציג את הפתרון – המוצר אותו אנו מפתחים ומקדמים. חשוב להציג את המוצר בצורה אטרקטיבית ומלהיבה, על מנת לתת למשקיעים מוטיבציה להשקיע, או לפחות לשכנע אותם להקשיב להמשך הדברים שיש לכם לומר.
חלק ג': דו"ח מצב
לאחר שהצגנו למשקיעים את העתיד כפי שאנו רואים אותו, כדאי לתת תמונת מצב עדכנית בנוגע לחברה או לעסק כיום – שווי שוק, אנשי צוות מרכזיים, מספר משקיעים, מעגל כספים וכדו'. הצגת תמונה עדכנית מאפשרת למציג לתאר את התפתחות החברה, ולהציג את העסק כמקום מבוסס המצדיק את ההשקעה בו.
חלק ד': הצעה לצופים
לאחר הצגת התוכניות לעתיד, והצגת המצב בהווה, ניתן לפנות לנוכחים ולהציג בפניהם את ההצעה המבוקשת. בין אם מדובר בהשקעה, תמיכה ניהולית, שותפות או רכישת שירות – יש להציג את ההצעה בצורה ברורה: מה אנו דורשים ומה המשקיע מקבל. הצגה ברורה של העסקה המוצעת מסכמת את המצגת ומאפשרת לנוכחים בחדר להבין בצורה מלאה את ההצעה. חשוב להציג את ההצעה בצורה חדה וחותכת, ולהימנע מריבוי אפשרויות או מסרים.
מצגת אסטרטגיה שיווקית
מתוך כלל סוגי המצגות העסקיות, מצגת אסטרטגית שיווקית היא אחת המצגות הנפוצות ביותר. במצגת זו מוצגת מטרה, ולאחר מכן מוצגים התהליכים ודרכי הפעולה להשגת מטרה זו. מצגת מסוג זה הינה נישה אחת מתוך כלל המצגות העסקיות, והעקרונות שהצענו לעיל תקפים בה באופן מלא, וישנה מידה גבוהה של התאמה בין הסוגים השונים.
דוגמאות נפוצות לטעויות במצגות עסקיות
- הכנת מצגת עסקית גנרית
עסקים רבים משקיעים רבות בהכנת מצגת מושקעת ומפורטת, ומציגים אותה בכל הזדמנות. לקוחות קיימים, לקוחות פוטנציאלים, משקיעים, נותני שירות, עובדים – כולם צופים באותה המצגת, ורואים את אותם הנתונים. טעות זו מביאה לכך שכל קבוצה רואה מידע לא רלוונטי, והמסרים אינם מתאימים ומחטיאים את מטרתם. - עודף מלל
כל הנתונים במצגת צריכים להופיע בצורה בהירה ואסתטית. חשוב להקפיד להציג את הנתונים הרלוונטיים בלבד, ללא מידע עודף וללא הסברים מתישים וארוכים. המלל צריך להיות מינימלי, כך שהפרזנטור מרחיב את האמור במצגת ולא להפך.
מספר שקופיות גדול
כפי שציינו, מצגת עסקית לדוגמה אורכת כ-10 דקות, כך שלאחריה ניתן לנהל דיון או לענות על שאלות מהקהל. בניית מצגת ארוכה אינה מאפשרת מקום לשאלות ממוקדות, ומקשה על הקהל להתרכז בכל המסרים העולים ממנה. - מצגת מבולגנת
הסדר שהצגנו לעיל אינו הסדר היחיד, וניתן לבנות מצגות אסטרטגיה שיווקית במספר מבנים. המשותף לכולם הוא שהן קוהרנטיות, כלומר כל שקופית מוסברת על ידי קודמתה, וישנו מבנה ברור לכל המצגת. אחריות זו מוטלת הן על עורך המצגת והן על הפרזנטור, המציג את הדברים צעד אחר צעד.
סיכום
במאמר זה בנינו מצגת עסקית לדוגמה, המכילה את כל התכנים החשובים. חשוב להבין שלכל עסק ולכל מוצר ישנם מאפיינים ייחודיים, אשר צריכים לקבל מענה מדויק בבניית מצגת האסטרטגיה השיווקית. טרגו מלווה ומייעצת לעסקים רבים ומסייעת להם להגשים את מטרתם, תוך בניית תוכנית עסקית מפורטת ומדויקת להבטחת צמיחה ופיתוח מקסימליים. לפרטים נוספים ניתן לפנות אלינו או להשאיר הודעה ואנו נחזור אליכם בהקדם.