מצגת עסקית

מצגת עסקית למשקיעים 

לחשוב על רעיון יוצא דופן או להנדס מוצר טוב זה חשוב, אך לא פחות תשומת לב צריך לתת לדרך בה אתם מציגים אותו למשקיעים, בהם תלוי גורלו של הסטארט-אפ. למעשה ההחלטה האם להשקיע במיזם תלויה מידה רבה באיכות ודיוק ההצגה של הצד המסחרי של הפרויקט. חשוב להבין כי מצגת עסקית טובה המתבססת על תוכנית עסקית מקצועית יכולה לבדל את הסטארט-אפ מול יתר המיזמים שמתחרים על כספו של המשקיע.

ניתן ליצור מצגת ראויה לתשומת לבו של המשקיע בשתי דרכים: באופן עצמאי או בעזרת גורם מקצועי ומנוסה יותר. לשתי השיטות יש יתרונות משלהן. אנו מאמינים בתהליך משותף בו אנו משלבים את הידע של היזם עם הניסיון שלנו, על מנת לייצר מצגת עסקית אופטימלית לגיוס ההשקעה. עבור המשקיעים שלא מכירים אותך עדיין, המצגת צפויה להיות הרושם הראשוני שהם מקבלים מהסטארט-אפ שלך - ולכן חשוב מאד לעשות את זה נכון.

 

מצגת עסקית אינפורמטיבית

מצגת אינפורמטיבית היא תקציר מעוצב של התוכנית העסקית. במקרים רבים המשקיע מבקש לשלוח לו מצגת, לאחר שעיין ב-ONE PAGER או לאחר הפגישה. זו אינה מצגת להצגה, אך גם לא תוכנית עסקית מלאה. מצגת אינפורמטיבית כמעט ולא מכילה את הטיזרים שיש ב-PITCH DECK, אך יש בה את כל הסעיפים החשובים של התוכנית העסקית: הבעיה, הפתרון, שוק היעד, תחרות, GO TO MARKET , מודל הכנסות ותקציב.

מצגת אינפורמטיבית לדוגמה

מצגת PITCH DECK

מצגת עסקית להצגה - PITCH DECK, צריכה להיות קצרה ככל שניתן אך גם לכלול את כל מה שנדרש. מצגת PITCH DECK כוללת מעט מאד טקסט ומייצרת סיפור שאותו אתם רוצים לספר למשקיע. ישנם מאמרים וספרים רבים על הדרך הנכונה והאפקטיבית בה צריך לבנות את המצגת. חלק מהמשקיעים אומרים שאתה צריך תמיד לשים את שקופית הצוות ראשונה, בזמן שאחרים אומרים שאתה צריך לשמור אותה לסוף. יש כאלה שאומרים שאתה צריך לכלול שקופיות על הבעיה שאתה פותר, בעוד שאחרים אומרים שאין דבר כזה בעיה, יש רק הזדמנות. אנו בונים את המצגות לפי חוק אחד בלבד: מצגת PITCH DECK טובה צריכה לייצר באופן ברור ומשכנע עניין להשקעה. מצגת PITCH DECK לדוגמה

מצגת PREZI

מצגת פרזי היא מערכת מצגת מבוססת פלאש, המאפשרת ליצור מצגות דינמיות. מצגות בהן אתה יכול להתקרב ולהתרחק על פני שטח גדול (לא שקופיות), ליצור נתיבי תנועה להוביל דרך סיפור, תמונות וסרטוני וידאו - ולעשות דברים שלפניכן היה צורך במפתח פלאש די מוכשר והשקעה לא מבוטלת של זמן וכסף. למצגת פרזי יש יתרונות וגם חסרונות. היא יותר דינאמית ומושכת תשומת לב בגלל הייחודיות שלה, אך גם יכולה להוציא את המשקיע מהפוקוס ולגרום לו להתרכז באפקטים במקום בתוכן.

מצגת PREZI לדוגמה

אלו נושאים/שקפים חשובים למשקיע במצגת?

מה מושך את עיקר תשומת הלב של המשקיע במצגת? על איזה חלק של המצגת יש לצפות לשאלות מהקהל? התרשים שלהלן מציג את משך זמן הממוצע שמקדיש המשקיע לכל אחד מהנושאים.

מקור: DocSend

מצגת עסקית למשקיע זמני צפיה

*למרות שסעיף "פיננסים" מושך הרבה תשומת הלב, רק 57% מהמצגות המוצלחות מכילות אותו. אחוז כה נמוך נובע מהעובדה כי חברות רבות בשלבי גיוס ראשוניים עדיין אינן יכולות להציג בתוצאות פיננסיות. רוב המצגות בשלבי גיוס ,PRE-SEED SEED ואף חלק ב-ROUND A, אינן מכילים נתונים פיננסיים משמעותיים.

מבנה למצגת עסקית מוצלחת

מבנה מצגת עסקית למשקיע

בתהליך בניית המצגת לגיוס השקעה בשלב ה-SEED, רצוי לכלול את 10 הנושאים שמצוינים בתרשים לעיל. כמובן, שנושא הצוות חייב להופיע בכל מצגת כברירת מחדל. בנוסף, יש להציג שקפים המציגים את מטרת החברה, בעיה, פתרון, גודל השוק ומתחרים. כאמור, שקף הפיננסים יותר חשוב לחברות שנמצאות בשלבי גיוס מתקדמים ויכולות להציג תוצאות פיננסיות.

 

כללים מנחים לשקופיות במצגת העסקית

מומלץ לפעול לפי כמה כללים פשוטים אך קריטיים לבניית מצגת עסקית למשקיע:

1. פנים, פנים, פנים. זה הכול עניין של אנשים. במצגת העסקית, חשוב להשתמש בתמונות של העובדים והשותפים בסטארט-אפ ולא רק להציג רשימה של שמות. זכור כי משקיעים שמים את כספם ומבטחם בצוותים של אנשים, ולכן חשוב להציג את החזקות של כל אחד מהם במשפט או שניים.

2. אל תיתן למצגת "לגנוב" את הפוקוס מהדברים החשובים שיש לך להגיד! יש לשמור על פשטות המצגת ולהשתמש בכמה שפחות טקסט. השתדל שלא להציג יותר מנקודה אחת או מסר מרכזי אחד בכל שקופית. טקסטים ארוכים יובילו מהר מאד לכך תראה אנשים גולשים בניידים שלהם במקום להקשיב לך.

3. ספר סיפור (אמיתי או מבוסס מציאות) המציג את הבעיה מנקודת מבטו של הלקוח שלך. שתף את המשקיע בתסכול של הלקוח מהמצב הקיים ומהפתרונות המוצעים כיום בשוק, ואז הצג את הפתרון האלגנטי שלך ואת השפעתו על הלקוח. גם אם המוצר והצוות נהדרים, אתה עדיין רוצה לחלוק עם המשקיע את המסע ומציע לו טרמפ לנבכי נשמתו של הלקוח שלך. המשוואה פשוטה: לקוח מרוצה = עסק שעובד ומרוויח = משקיע מרוצה.

4. בזמן הפרזנטציה אין לקרוא או להקריא טקסטים מהמצגת. המשקיע הפוטנציאלי מנסה להבין מי אתה כאדם וכיזם, וכמה טוב אתה יכול למכור את החזון שלך. קריאה מתוך השקופיות מסירה את כל התשוקה מהמצגת.

5. מצגת עסקית צריכה להציג נתונים תומכים בלבד ל- Pitch (הנאום) שלך. זכור כי מה שאתה אומר הוא הקובע את מהלך המצגת, ולא מה שמוצג בשקופיות.

6. הכן מספר שקופיות עם נתונים עסקיים בסוף המצגת (אחרי שקופית ה"תודה שהקשבתם"), אולם אל תכלול אותן כחלק אינטגרלי ממנה. משקיע בדרך כלל לא רוצה לראות במצגת דוח רווח והפסד חזוי, אבל אתה לא יכול להרשות לעצמך לגמגם אם הוא מבקש לראות אותו. ניסיון בעבודה עם משקיעים מסייע רבות להכין את השקופיות הנכונות, מתוך היכרות עם הלך רוחו של המשקיע.

והכי חשוב:

7. המצגת העסקית למשקיע בשילוב עם ה-Pitch צריכים להעביר בצורה מושלמת את חווית המסע שברצונך לשתף עם המשקיע הפוטנציאלי. אנשים זוכרים בעיקר חוויות (כלומר, סיפורים טובים), וזה הסיכוי הטוב ביותר שלך לבלוט מעל לעשרים המצגות האחרות שכנראה ראה המשקיע החודש.