בניית תוכנית עסקית הנה דבר חובה לפני פתיחת עסק וכן השקת סטארט אפ על מנת לממש את מלוא הפוטנציאל של העסק , לפניכם מדריך לכתיבת תוכנית עסקית מנצחת אודות המומחים שלנו בטרגו יזמות:
מטרת התהליך
ברגע שהחלטת להקדם עם הסטארט אפ שלך, אתה צריך להחליט איך תוכל תוציא אותו לפועל, מה שאומר שאתה צריך לתכנן את העתיד הקרוב והרחוק של המיזם. כל אחד צריך תוכנית עסקית:
- משקיעים מהם אתה מנסה לגייס כסף עבור הסטארט אפ
- עובדים שצריכים להבין את המטרות ואת החזון של החברה
- היזם שרוצה להעריך את רמת ההתכנות של המיזם
תוכנית עסקית היא מסמך אשר:
- מתאר את כל ההיבטים העיקריים של עתיד המיזם
- מנתח את כל הבעיות שהוא עלול להיתקל בהן
- קובע כיצד לפתור את הבעיות שזוהו.
תוכנית עסקית מנוסחת כראוי היא תשובה ברורה לשאלות: "האם זה כדאי, להשקיע בסטארט-אפ המתוכנן והאם הוא יביא הכנסות שיחזירו את כל המאמץ והכסף?".
חשוב! היזם או הצוות חייבים להיות מעורבים בבניית התוכנית העסקית אבל זה לא אומר, כמובן, כי אין צורך בשירותי יועצים ומומחים בתחום זה. עלויות תהליך של כתיבת תוכנית עסקית על ידי גורם מקצועי הו בטווח של בין 4,000 $ ל 20,000 $. אבל אתה יכול לכתוב תוכנית עסקית בעצמך ולצמצם עליות.
אז המטרה העיקרית של התוכנית העסקית: זה לעזור ליזמים לבצע את המשימות הבאות:
- לבחון את היכולת ואת סיכויי לתפוס נתח שוק משמעותי
- אומדן עלויות להחדרת המוצר לשוק והשוואה לפתרונות קיימים benchmarking
- לבודד גורמים שנמצאים בשליטתך ולמקסם את הסיכוי של הסטארט אפ להצלחה
זכור! התוכנית העסקית נכתבת בדרך כלל ככלי להצבת יעדים ובניית תחזיות , מקובל לתכנן את הפעילות ל3-5 שנים קדימה. יחד עם זאת, הפעילות בשנה הראשונה צריכה להיות מוצגת ברזולוציה יותר גבוהה לעומת שנים 2-5. בדרך כלל מקובל לחלק את השנה הראשונה לחודשים או רבעונים.
מבנה תוכנית עסקית
לתוכנית העסקית יש מבנה מורכב. כל חיי החברה מרגע ההקמה ועד לרגע הרווחיות צריכים להיות מפורטים בשפה עסקית ומובנים לקוראים. התוכנית העסקית צריכה להיות ברורה לכל יזם, משקיע או שותף פוטנציאלי.
התוכנית העסקית צריכה תמיד להיות קצרה ככל האפשר. עם זאת, לפעמים, כדי לפרט על השוק ועל הבעיה אותה אנו נאלצים לספק יותר תוכן. אורך מומלץ לתוכנית עסקית 20 – 40 עמודים, לא יותר. וכל החומרים הנוספים יש לצרף כנספחים לתוכנית העסקית.
- תקציר מנהלים (1-3 עמודים) – סיכום של התוכנית העסקית.
- תוכנית עסקית ( 20-40 עמודים) – עבור בדיקת נאותות ע"י המשקיע או המומחים מטעמו
זכור! כל עסק יש מאפיינים משלו, ולכן, לא יכול להיות סוג של תוכנית "סטנדרטית" המקובלת בכל המקרים. יש חלקים כגון מחקר שוק ומודל פיננסי שחוזרים על עצמם, אך אפילו חלקים אלו יכולים להשתנות מסטארט אפ לסטארט אפ.
התוכנית העסקית שלך צריכה להתחיל בתקציר מנהלים, אתה צריך לכתוב אותו בסוף, אבל הוא צריך להיות החלק הראשון בתוכנית העסקית שלך. תקציר מנהלים הוא תוצאה של תוכנית עסקית שכבר נכתבה וזה החלק היחיד שרוב המשקיעים הפוטנציאליים קוראים.
- תיאור קצר של המוצר / שירות
- בעיה/צורך/הזדמנות
- שוק היעד
- יתרון תחרותי
- נתונים עסקיים ופיננסיים עיקריים.
נושאי חובה בכל תכנית עסקית:
- מטרות ויעדים
כאן אתה צריך לתת ניתוח של הרעיון (ניתוח SWOT). לחשוף נקודות חוזק וחולשות, כמו גם הזדמנויות ואיומים.
- חזון החברה
- מטרות החברה
- מוצר (שירות)
חשוב שחלק זה ייכתב בשפה ברורה ומדויקת
- תיאור המוצרים או השירותים ויישומם.
- ייחוד
- טכנולוגיות נדרשות עבור העסק ההסמכה.
- רשיון / זכויות פטנט.
התאמה בין המוצר לצרכיי השוק הוא האתגר הגדול ביותר של הסטארט אפ. במהלך המחקר אתה צריך לאסוף ולעבד כמות גדולה של מידע גולמי
- מתחרים (יתרונות וחסרונות)
- פלחי שוק.
- גודל השוק וקצב הצמיחה TAM & CAGR
- נתח שוק משוער
- קהל יעד
- תוכנית לפיתוח עסקי או Go-to-Market
בשלב זה, המשימה העיקרית היא להשיג את האמון של משקיע פוטנציאלי. ;
- המאפיינים העיקריים של מוצרים, שירותים בהשוואה למתחרים
- תמחור (כיצד לקבוע את המחיר של המוצר).
- מערך ההפצה
- שיטות קידום מכירות
- תוכנית פיתוח
בחלק זה של התוכנית העסקית אנו נפרט את תהליך הפיתוח של המוצר או השירות.
- תשתיות וציוד נדרש
- טכנולוגיות
- שימוש בקבלני משנה
- לוח זמנים
- צוות ואנשי מפתח בחברה
הכסף מושקע באנשים ולא בתוכנית עסקית, לכן הסעיף זה הוא אחד החשובים ביותר.
- צוות מייסדים
- הנהלה
- צוות יועצים
- מודל עסקי ומודל הכנסות
- שיתופי פעול
- פעילויות ליבה
- משאבים
- הצעת ערך
- יחסים עם הלקוח
- ערוצי שיווק/הפצה
- סגמנטציה
- מבנה עליות
- מודל הכנסות
אתה צריך לכלול בתוכנית העסקית שלך תוכנית פיננסית מפורטת:
- תחזית מכירות.
- אומדני רווח והפסד.
- ניתוח תזרים מזומנים
9. תקציר מנהלים – סיכום של התוכנית העסקית
סיכום
- מומלץ לראות עוד דוגמאות לתוכנית עסקית
- תוכנית עסקית צריכה להיות פרקטית שכולל תהליכים ויעדים קונקרטיים
- הכנת תוכנית עסקית היא תהליך שדורש מעורבות של היזמים